Sorry

20160519_154408Afgelopen week hoorde ik bericht op de radio: werknemers wantrouwen een baas die sorry zegt. Dit bericht intrigeerde me. Heeft dat dan specifiek te maken met de positie leidinggevende?  Genoemd wordt de mogelijke aanwezigheid van dubbele agenda’s;  een leidinggevende weet soms misschien wel meer dan hij/;zij kan bloot geven. Niet omdat deze persoon niet open wil zijn, maar omdat er meerdere belangen spelen, er verantwoordelijkheden spelen die soms vragen om tactische aanpak, die door de ander anders geïnterpreteerd kan worden.. In het artikel werd machtsmisbruik genoemd, eigen belang. Natuurlijk zal ook dat gebeuren, maar zijn dat niet de uitzonderingen op de regel?

Het sorry zeggen, wordt dat niet gewantrouwd omdat het niet altijd echt is.  In de top tien van een goede leidinggevend zijn wordt genoemd: sorry zeggen, door je fouten toe te geven toon je kracht, je laat zien dat ook jij als leidinggevende verantwoordelijk wordt gehouden voor het gedane werk. Nu kan ik me voorstellen dat je als leidinggevende een cursus hebt gedaan  over hoe je het beste leiding kunt geven.  Dit meegekregen hebt en daardoor zo af en toe eens met sorry strooit, niet omdat je het meent, maar omdat je dan kracht toont.  Of om zoals ik op internet tegen kwam:

SORRY ZEGGEN LIJKT VERWORDEN TOT EEN UITSPRAAK OM ANDEREN TE BEHAGEN, NIET OM INKEER OF GEWETENSWROEGING TE COMMUNICEREN.

En ik denk dat daar de angel zit. Een medewerker voelt de onechtheid van de sorry. Sorry zeggen wanneer je het niet echt meent, maar please gedrag is, dat voelt de ander. En dat staat los van hiërarchie tussen leidinggevende en medewerker. Dat speelt altijd binnen relaties, of het nu prive- of werkrelaties zijn.
Misschien dat je in een prive relatie makkelijker zegt: je zegt wel sorry, maar ik hebt niet het idee dat je dat meent. Tegen je leidinggevende kan dat lastiger zijn.
Maar ik denk ook dat het bij jezelf begint: zeg geen sorry als je het niet meent. Zeg sorry als je ook echt sorry voelt. Dat is niet door het stof gaan maar erkennen dat je een foute opmerking maakte,  een ander niet uit liet praten, een fout maakte, ander onbedoeld pijn dit, letterlijk of figuurlijk, of wat dan ook. Want als we daarmee beginnen, dan is er geen onechte sorry meer en zijn we daar van af. En kunnen we dat wantrouwen overboord gooien. En gaan we weer blijer naar het werk!

 

Deel dit bericht op
10 manieren om je leven nu te verbeteren
photo

John Strelecky geeft je gratis tips om het leven van je dromen te leiden!

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOOK