De controle verliezen: wat moet je doen?

Ken je dat gevoel? De controle verliezen over een bepaalde situatie? Het gevoel dat je geleefd wordt, in plaats van leeft?

Onlangs vertelde ik je dat Mark en ik een huis hebben gekocht. Het is een prachtig wit huis met vier slaapkamers, een open keuken met alles erop en eraan. Ik werd stapelverliefd op ons ‘paleisje’. Mark en ik hebben zo’n tien keer alle woonboulevards op en neer gehold, onze bipsen op duizend verschillende banken gelegd en alle bedden uitgeprobeerd. En dan is het moment daar: eindelijk krijgen we de sleutel en kunnen we settelen. Alleen nog het laatste ingrediënt toevoegen: thuis.

Vreemde geuren en geluiden

En daar brak ik. Want mijn thuis was bij mijn ouders. En niet dit huis, met vreemde geuren en geluiden. Met buren die ik niet kende en meubels waar ik totáál geen binding mee heb. Met een bed die nog ruikt naar de woonboulevard waar we ‘m gekocht hebben. Nee, dit huis was verreweg van thuis. Wat moest ik nu? Mijn lichaam en geest werden verrast door een totaal nieuw gevoel: je hoofd dat je vertelt dat deze plek je thuis is, maar je hart dat die gedachte fel tegenspreekt omdat ze weet dat dit nog niet voelt als thuis.

Drie fasen

Zie het als een reeks van fasen: eerst enorme opluchting dat de verkopers akkoord gingen met het bod, vervolgens enthousiasme vanwege het inrichting naar eigen smaak (en dat is best goed gelukt, de inrichting is prachtig!) en tot slot de laatste fase: afronding. Als je mijn vorige blog hebt gelezen, weet je dat ik liever niet teveel buiten de comfortzone stap. Een paar ministapjes, maar het liefst niet te ver. Anders heb ik het gevoel dat ik de controle verlies over een situatie. Maar hoe erg is dat? En wat kan ik er tegen doen?

Controle

Krijg je controle weer terug

Hoe krijg je de controle weer terug over een bepaalde situatie? Deze tips heb ik natuurlijk zelf ook meteen toegepast, dus ik kan uit ervaring vertellen dat het werkt 😉

Praat erover

Het moeilijkste wat ik vond is erover praten. Natuurlijk vertelde ik Mark hoe ik me voelde, – en mijn gezicht sprak boekdelen, dus hij zag het ook aan me – maar ik praatte er ook over met vriendinnen waarvan ik wist dat zij ook op zichzelf zijn gaan wonen. En wat bleek? Bijna 80% van de vriendinnen die ik ernaar vroeg, heeft de eerste dagen huilend op de bank doorgebracht. Het is dus helemaal niet zo gek. Dat is misschien wel de grootste valkuil van veel mensen. Misschien herken je je hier ook wel in: je voelt je heel verdrietig en naar en het ergste is dat je jezelf aanpraat dat je de enige bent die zich zo voelt. Maar dat is helemaal niet zo! Natuurlijk heb ik ook vriendinnen die helemaal nergens last van hadden en direct vanaf dag 1 gesetteld waren, maar dat is per persoon verschillend.

Wanneer je dus denkt dat je de controle verliest, praat er dan over met mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten of nog zitten. Help elkaar. Het lucht enorm op.

Geef eraan toe

Je kunt niet overal de controle over houden. Dat zou ook niet gezond zijn. Wanneer je dus het gevoel hebt de controle te verliezen, bijvoorbeeld omdat je buiten je comfortzone aan de slag bent gegaan, is het heel normaal dat je lichaam en geest hierop reageren. Verdrietig zijn is normaal, maar ook ziek worden is een veelgehoord gevolg van buiten je comfortzone treden. Het is juist goed als je daaraan toegeeft. Zet jezelf maar even op de eerste plek, pauzeer even je leven en kom weer tot rust. Veranderende situaties vergen energie en je helpt jezelf enorm door er gewoon aan toe te geven. Bovendien kan een potje keihard huilen ook even heerlijk opluchten.

Schrijf op wat jou kan helpen om de controle terug te krijgen

Het mooiste van het leven is dat (bijna) ieder probleem een oplossing heeft. En als je dat niet voor jezelf kunt bedenken, bedenk het dan voor iemand die jou dierbaar is. Beeld jezelf in dat diegene naar jou toekomt met exact hetzelfde probleem als waar jij nu mee rondloopt. Wat zou je hem of haar adviseren? Wat voor advies zou je geven zodat diegene weer controle over zijn leven krijgt? Denk in kleine stapjes. Niet in grote stappen. In dit voorbeeld zou ik zeggen: haal ‘thuis’ in huis. Hang mooie foto’s op met dierbaren, luister je favoriete muziek en maak het huis weer persoonlijk. Wanneer je opschrijft waarvan jij denkt dat je de controle over verliest, schrijf je ook de oplossingen ernaast. Bespreek dit desnoods met de mensen om je heen. Er zijn altijd mensen die je willen helpen.

Heb je na het lezen van deze blog behoefte gekregen aan een vrijblijvend coachgesprek met een van onze lifecoaches? Neem dan gerust contact met ons op. Krijg de focus en controle weer terug. Dat verdien je!

10 manieren om je leven nu te verbeteren
photo

John Strelecky geeft je gratis tips om het leven van je dromen te leiden!

DOWNLOAD HET GRATIS E-BOOK